1060575.jpg

Minä olen Talvi.

 En ole vihollisesi , jos osaat suhtautua minuun oikein. Olen marraskuun, joulun ja tammikuun valtias.

Ota vastaan kylmä syleilyni. Kestät kyllä sen, jos osaat varautua. Tulen myrskyinä ja räntäsateina. Vihuripäisenä kiidän Hallattaren helmoissa rannikolta sisämaahan ja täytän lumella ja jäällä maan joka kolkan.

Minä olen siksi, että muistaisit, mikä on takkatulen lämpö, kynttilän hellä valo ja ystävän lämmin syli.

Kun saan temmeltää aikani, tulee Kevät leutoine tuulineen ja aurinko sulattaa viimeisenkin jään. Silloin toivoisin, että kaipaisit minua edes hetken. Että muistaisit minua ja lumen sinistä hehkua kaamoksen hämärässä.

Jag är Vinter.

Jag är inte din fiende, om du kan acceptera min närvaro. Jag är novembers, julens och januaris härskare.

Jag kommer med kalla vindar och blåser kallt så allting fryser. Jag rusar från kusten till landet  och fyller naturen med snö. Jag är vinterstorm och yrväder.

Jag är inte din fiende, om du är redo att ta emot min isande kram.

Jag finns för att du ska minnas vad solen är, så att du ska minnas ljusets milda ljus. Jag finns för att du ska minnas vilka dina närmaste är. Jag finns för att du ska känna medlidande med de okända.

Då min tid tar slut, kommer Våren med milda fläktar. Då vill jag att du ska längta efter mig, att du ska minnas de vackra blåa stunderna.